Friday, August 29, 2008

Agent BN!


Anda tentu hairan dengan tajuk entri saya kali ini. Tentu dalam benak anda tertanya-tanya adakah penulis blog ini sudah mengalihkan fokus blognya kepada blog politik?

BN = Barisan Nasional

Bukan! Sebenarnya saya ingin berkongsi pengalaman saya berJIHAD menentang pihak musuh yang sangat kuat. Mereka menyerang dari segenap sudut dan berbagai cara hinggakan saya terpaksa menggunakan segala muslihat dan tipudaya yang termampu.

Agent BN

Musuh yang saya maksudkan adalah Agent BN ataupun nama penuhnya Adware.Agent.BN. Musuh inilah yang telak cuba menakluk dan menguasai laptop Acer TravelMate 4150 saya. Ia jugalah yang telah menyebabkan saya tidak sempat mengUPDATE blog, malah agak 'tension' sejak kebelakangan ini.

Sebaiknya saya cerita sedikit bagaimana perkenalan dan susur galur permusuhan saya dengan Adware.Agent.BN ini.

Ceritanya bermula 2 minggu lepas, apabila saya memuat turun (download) satu 'software' menggunakan Utorrent. Setelah saya meng'install'nya, tiba-tiba antivirus laptop saya ketika itu (ESET NOD32) mengeluarkan amaran dan menghentikan beberapa serangan! Tapi, dalam keadaan kelam kabut itulah musuh ini menyeludup masuk ke dalam laptop saya...

Maka bermulalah episod gelap yang menimpa laptop Acer saya. Ini adalah serangan -serangan yang telah dilancarkan:

1. bertindak sebagai admin dan men'disable'kan Task Manager dan regedit (Registry Editor)
2. meng'hilang'kan Hard Disc (kedua-dua partition C dan D)
3. menghilangkan fungsi Control Panel, Program File, run dll di menu START
4. menghalang ekses kepada sebarang laman web antivirus yang 'power' (Kaspersky, Bitdefender, Avira dll)
5. menggunakan RAM laptop saya (yang sedia sikit itu) sehingga meLEMBABkan laptop saya ke tahap maksimum!
6. menyamar sebagai Windows dan mengeluarkan amaran palsu (contohnya Virus Alert!/Someone may use spyware to hijack your computer... dll)

Serangan balas!

1. Saya mengINSTALL antivirus baru, Avira (tapi yang FREE punya) - tidak berkesan
2. Spyware Doctor - berjaya mengesan lebih kurang '200 ekor' musuh dan mengesan Adware.Agent.BN (tapi tidak mampu membunuhnya)
3. RegistryFix (untuk perbaiki registry yang diubah) - tidak banyak membantu kerana musuh telah men'disable'kan regedit.
4. Kaspersky Internet Security - banyak membantu, tetapi tidak dapat update definition kerana bila connect server kaspersky je, terus connection terminated oleh Sang Musuh!
5. Ad-aware 2008 (trial version) - membantu, tetapi biasa la trial version katakan...
6. Format laptop! - malangnya CD-drive Acer TravelMate 4150 saya telah rosak kira-kira sebulan yang lalu...

Siapakah Agent BN?

Perisik-perisik saya telah dapat mengenalpasti profail musuh dan di bawah adalah maklumat tersebut:

Nama: Agent.BN
Nama penuh: Adware.Agent.BN
Pernah dikenali sebagai: Adware.Agent.NAL, AdWare.BHO.NXM, Backdoor.Win32.Delf.cak AdWar
Level: High
Negara Asal: Russia/Slovakia

Gerakerja:
1. adds a run key to the registry so it is run at startup (hidup setiap kali start komputer)
2. produces pop-up advertisements and modifies the Windows System configuration in order to enable the downloading of other malware on the computer (ubah konfigurasi Windows dan men'jemput' malware seperti adware, spyware, trojans, worms etc beramai-ramai memasuki komputer anda)
3. installs a downloader together with its main process that re-downloads the parasite once it is removed (malware yang di'remove' dapat hidup balik!)

Agent BN BAHAYA kerana;
1. can present itself as a toolbar (menyamar sebagai toolbar yang jika di'click' bawa kita ke website yang penuh dengan MUSUH)
2. logs your internet browsing history (check maklumat dan data-data yang anda masukkan dalam internet)
3. displays lots of annoying advertisements (paparkan iklan-iklan yang mengganggu)
4. may infect your system via spyware or freeware (menjangkiti sistem anda)
5. may repair its files, spread or update by itself (pandai mengubati 'kecederaan' dan bertambah kuat - ni dah macam cerita Dragonball je..)
6. may prove difficult or impossible to remove (terbukti hampir mustahil dibunuh)
7. violates your privacy and compromises your security (mengganggu kerahsiaan dan membahaya keselamatan anda - bila dia curi data & maklumat sulit, akaun bank dll anda )

Sesungguhnya saya masih lagi bertungkus-lumus melawan agen tersebut. Insyaalah hingga ke titisan peluh yang terakhir...Saya telah berjumpa beberapa cara untuk mengatasi masalah ini, dan hasilnya insyaallah saya akan update di blog ini. Kepada semua pembaca, mohon doakan saya ye...

Wassalam..
Baytul Fareed
1:14 pm

2 comments:

Unknown said...

salam perjuangan...

dalam panjang crite die,nak crite psl tak sempat update blog je... :)

ABU IFFAH said...

Peehhhh....Ni boleh jadi virus spy_man ni:) Siap cari negara asal lagik tue..Semangat bro!!

Heheh ana tambah skit, ntah-ntah agent KGB kut nie nak intip nta:)