Friday, August 1, 2008

Firewall Mantop! (bhgn pertama)


Bagi sebuah komputer yang ada acces Internet ataupun LAN/WLAN, Firewall sangat diperlukan untuk memastikan keselamatannya. Firewall bertindak sebagai sebuah tembok kawalan. Setiap maklumat/program yang datang dari dunia luar (internet/network) akan diperiksa, ditapis samada turn away atau pass thru’ berdasarkan setting yang telah dibuat.

Jika anda cuba Turn Off Firewall tersebut, biasanya amaran berikut akan diberi;

Turning Off Window Firewall may make this computer more vulnerable to virus and intruder!

Kita semua maklum yang semakin hari makin banyak bahaya dari luar yang akan cuba pass thru’ umat Islam. Bermacam-macam virus/trojan/spyware/adware/worm yang cuba memasuki dan seterusnya menguasai sistem kehidupan kita. Oleh itu, sudah menjadi kemestian bagi kita agar mengaktifkan Firewall jika ingin mengelakkan ancaman bahaya-bahya yang mendatang.

Sebelum kita bercerita pasal firewall, apakah bahaya-bahaya yang mananti kita semua?

1. Musuh utama - Iblis.

Semasa Nabi Adam as dan Hawa diturunkan ke bumi, bersama-sama mereka adalah iblis terlaknat. Iblis telah bersumpah di depan Allah SWT yang dia akan menggoda dan berusaha menyesatkan anak cucu Adam. Dia akan berusaha dengan segala cara dan segenap sudut yang boleh dimasukinya.

Iblis menjawab: "Kerana Engkau telah menghukum aku sesat, aku benar-benar akan (menghalang-halangi) mereka dari jalan Engkau yang lurus, kemudian aku akan mendatangi mereka dari depan dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat). (Al A’raf 7:16-17)

2. Orang-orang Kafir

Golongan ini adalah pendukung kebatilan dan merupakan kakitangan setia iblis dan syaitan dalam menyesatkan manusia khususnya umat Islam. Mereka berusaha bersungguh-sungguh untuk memastikan kita umat Islam mengikut jejak langkah kesesatan mereka.

”Sesungguhnya orang-orang kafir itu menafkahkan harta mereka untuk menghalangi (orang) dari jalan Allah. Mereka akan menafkahkan harta itu, kemudian menjadi sesalan bagi mereka, dan mereka akan dikalahkan. Dan ke dalam neraka jahannamlah mereka dikumpulkan...” (Al Anfal 8:36)

3. Hawa Nafsu

Tipu daya hawa nafsu lebih berbahaya kerana ia berada di dalam diri kita sendiri. Memang sangat susah untuk mengekang dan mengawal ia.

”Dan aku tidak dapat membebaskan diriku (dari kesalahan), karena sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Yusuf 12:53)

Setelah semua virus/trojan/spyware/adware/worm sudah diketahui, apa pula firewallnya? Jawapannya, kita sambung di artikel yang lain...

Baytul Fareed

Selesai pada 12:00pm

0 comments: