Thursday, August 21, 2008

Hari Ini Dalam Sejarah! (Edisi Khas ROQ '08)

Hari ini genap 39 tahun berlakunya peristiwa tersebut. Suatu peristiwa yang mencabar hati nurani Umat Islam sedunia. Peristiwa yang menyaksikan akidah dan keimanan mereka diperlakukan dengan begitu rendah. Ya, peristiwa itu berlaku pada 21 Ogos 1969!

Apa yang terjadi?

Hari itu seorang lelaki berbangsa Australia, Dennis Michael telah membakar Masjid Al Aqsa! Api marak telah membakar tembok dan mimbar Shalahuddin. Api menyala dengan dahsyatnya sehingga seolah-olah Masjid yang menjadi kiblat pertama umat Islam itu tidak akan wujud lagi.

Pihak bomba tidak pula hadir untuk menghulurkan bantuan. Umat Islam Palestin, masyarakat yang diberkahi dan diamanahkan untuk berada di sekitar kawasan suci itu berusaha sekuat tenaga untuk memadamkan api. Tidak kira lelaki dan wanita, tua muda semuanya turut membantu.

Akhirnya, Allah SWT masih lagi menginginkan Masjid Al Aqsa terus bertapak di buminya. Dia telah melindungi dan menyelamatkan Masjid Al Aqsa. Akhirnya, api dapat dipadamkan.

Pengadilan Palsu

Setelah itu, orang-orang yahudi berpura-pura mengadili Dennis Michael. Micheal mendakwa bahawa dia diutuskan Tuhan untuk melakukan pembakaran itu sesuai dengan berita daripada Kitab Zakaria. Zionis Yahudi dengan selamba membebaskan Dennis dengan alasan 'gila'. Maka, atas sebab itu dia tidak dapat dipertanggungjawabkan atas kejadian tersebut.

Pengadilan pura-pura ini tidak dapat diterima sama sekali oleh Umat Islam sedunia. Negara-negara Umat Islam seluruh dunia bangkit bersatu hati untuk mempertahankan Masjid suci dan mengecam perbuatan keji tersebut. Maka, sejak peristiwa itu, 21 Ogos setiap dijadikan Hari Al Quds Seduania!

Remembrance Of Al Quds Day (ROQ)

Akhir-akhir ini, kita mengetahui adanya usaha-usaha untuk meruntuhkan Masjid Al Aqsa. Di bawahnya dibuat terowong-terowong dan dibina asas-asas Haikal Sulaiman (Sinagog Yahudi). Mereka ingin melemahkan dasar-dasar Masjid Al Aqsa, sehingga masjid itu runtuh dan mereka dapat membina Haikal Sulaiman.

Pendedahan ini mendapat respon yang besar di hati Umat Islam sedunia. Umat Islam di Malaysia yang SEDAR turut merasai bahang perjuangan menuntut pembebasan Al Quds dari nodaan Zionis Yahudi, dan akhirnya mereka menganjurkan Remembrance Of Al Quds Day (ROQ).

4 tahun lepas, ketika ROQ baru diperkenalkan di negara kita, sambutan daripada masyarakat agak 'biasa'. Mereka masih lagi teruja dengan Akademi Fantasia dan Program-program realiti lainnya yang 'hot' ketika itu.

Tetapi, begitulah setiap tahun ROQ terus diadakan. Aktivis-aktivis Palestin di negara kita tidak jemu-jemu mengadakan Seminar, Talk, Tayangan Video, Pameran dan Roadshow untuk mengketengahkan isu yang besar ini. Ketika itu, UIAM menjadi antara pentas utama aktivis-aktivis dengan diadakan TAQUE (Tears Of Al Aqsa) besempena dengan Convest (Convocation Festival).

Kehadiran pelajar-pelajar Palestin turut memeriahkan lagi ROQ di UIAM. Al Aqsa Friend Society, wadah utama pelajar-pelajar Palestin di Malaysia turut menganjurkan program-program bersama!

ROQ '08

Alhamdulillah, hari ini isu Palestin semakin mendapat tempat di hati umat Islam di Malaysia. Media massa mulai terbuka dalam membicarakan tentang isu ini. IPT-IPT seluruh negara mula mengadakan program-program di lokaliti masing-masing. Mahasiswa diajak untuk 'celik' isu Palestin.

Masyarakat umum juga tidak ketinggalan. Saban hari, ceramah-ceramah Palestin diadakan dan aktivis-aktivis sibuk mengisi program-program terbabit. Malah sekolah-sekolah pun mula membuka pintu untuk diadakan pameran dan ceramah Palestin.

Kesimpulan

Isu Masjid Al Aqsa adalah isu umat Islam sedunia, bukan isu bangsa Palestin semata-mata. Al Aqsa adalah kiblat umat Islam yang pertama. Buminya digelar bumi anbiya'. Usaha membebaskan Al Aqsa yang pertama berjaya dilakukan di Zaman Khalifah Umar Al Khattab. Kemudian disambung oleh Shalahuddin Al Ayyubi.

Kini, sekali lagi Al Aqsa dijajah, malah dinodai dan diaibkan oleh Zionis Yahudi. Maka, umat ini WAJIB membebaskan semula masjid suci itu...

p/s:- Mari kita hadiri program-program Palestin di tempat anda! Ramaikan dengan mengajak sahabat handai serta keluarga!

www.palestinkini.info
www.infopalestina.com

Baytul Fareed
Selesai pada 1:54 pm

0 comments: