Thursday, August 14, 2008

Chit Chat Bersama Sahabat RA!


Abu Hurairah:

Seseorang mendatangi Abu Hurairah RA dan berkata, "Aku ingin belajar, tapi aku takut kehilangan ilmu dan tidak mengamalkannya."
Abu Hurairah menjawab, "Engkau akan lebih kehilangan ilmu dengan tidak mempelajarinya."

Amru bin Al 'Ash:

"Orang yang berakal itu bukan orang yang mengetahui yang baik dari yang buruk. Akan tetapi orang yang berakal itu orang mampu mengenali mana yang baik di antara dua keburukan."

Ibnu Abbas RA:

"Kebaikan tidak sempurna kecuali dengan 3 perkara; bersegera dalam melakukannya, dianggap hal yang kecil di mata pembuatnya, dan menyembunyikannya dari manusia."

Salman Al Farisi RA:

"Perumpamaan hati dan jasad adalah seperti Si Buta dengan Si Lumpuh. Si Lumpuh berkata, "Aku melihat buah, tapi aku tidak dapat berdiri untuk mengaitnya, maka gendonglah aku." Maka Si Buta menggendongnya sehingga dia dapat makan dan menikmati rasanya."

Abud Darda' RA:

"Tanda bahawa seseorang itu bodoh ada 3; bangga pada diri sendiri, banyak bicara yang tiada gunanya, dan melarang melakukan sesuatu sebaliknya dia sendiri melakukannya."

Dikutip dari buku "Untaian Hikmah Pembersih Jiwa" karangan Syaikh Shalih Ahmad Asy Syami.



0 comments: