Thursday, July 31, 2008

Islam yang Trendy!

Jika dengar perkataan Islam, Muslim, Al Quran, Masjid ataupun perkataan-perkataan lain yang ada kaitan dengan agama ni, apakah yang terlintas kat kepala anda?

Islam. Maaf nak cakap, sure ternampak buku-buku Pendidikan Islam, Syariah, Quran Sunnah dll. Isinya pulak rata-rata pasal halal haram, nikah cerai, rukun islam dan iman dll, kan?

Muslim. Mungkin terbayang sorang lelaki yang berjubah putih, berjanggut panjang, berserban dan bertasbih di tangan, duduk kat masjid.

Al Quran. Automatically, tergambar kat fikiran rak-rak tinggi kat rumah ataupun bilik. Dalam tu tersemadilah mushaf-mushaf yang tersusun rapi, masih baru dan mungkin suci murni menunjukkan ’selalu’nya dibaca.

Masjid. Tempat orang-orang tua yang dah pencen, yang dah nak mati menghabiskan sisa-sisa hidup beribadat kepada Tuhan.

Kalau macam tu lah yang dinamakan Islam, so, apa yang trendy sangat tu? Bukan ke trendy tu sesuatu yang terkini, sensasi, pupular dan diminati? Kalau yang imported dari luar negara, ramai orang2 terkenal yang buat, lagilah trendy, ye tak?

Ok, kalau camtulah yang korang namakan trendy, jom kita tengok fakta-fakta kat bawah nih.Tengoklah sendiri betapa agama yang malu-malu kita nak mengaku ni jadi satu trend kat luar negara!

Tahukah Anda?

v 20 tahun kebelakangan ini jumlah bilangan penganut Islam meningkat steadily, statistik 1973; umat Islam = 500 juta; dan kini (hingga 2003) = mencecah 1.5 bilion.

v Hingga 2003, setiap empat orang di muka bumi ini, seorang adalah Muslim

v Sebuah program terbitan CNN, ”Fast-growing Islam Wining Converts in Western World” mengiktiraf Islam sebagai “World’s Fastest Growing Religion”.

Islam di Amerika Syarikat (selepas tragedi 11 September 2001);

v Dengan 7 juta penganut menjadikan Islam agama ketiga terbesar di Amerika selepas Kristian dan Yahudi.

v Cristianity Today dalam artikel bertajuk, ”Are Christians Prepared for Muslims in the Mainstream” menjangkakan pada 2015, Islam akan menjadi agama kedua terbesar mengatasi Yahudi.

v Di Amerika sehingga 2003 terdapat 1209 buah masjid, 30% daripadanya dibina selepas 11 September.

v Pada 1994; 500 000 Muslim Amerika pergi ke masjid, dan pada 2000; 2 juta Muslim Amerika ke masjid (peningkatan kira2 300%)

v Selepas peristiwa 11 September 2001, Middle East Media Research Institute melaporkan seramai 34 000 warga Amerika memeluk Islam.

v The Los Angeles Time dalam artikel bertajuk ”Expression of Support Suprising to Muslims” melaporkan (terjemahan);

“Ramai warga Amerika juga menyelidik (Islam), sebahagiannya pertama kali, salah satu agama yang agung dan tamadun yang lama ini.Kedai-kedai buku kehabisan stok naskhah Al Quran, kelas-kelas di universiti yang mengajar tentang Timur Tengah dan Islam dipenuhi, ulama-ulama dari Timur Tengah dijemput ke rancangan-rancangan tv dan dikenali di jalanan…”

v Warga Amerika berminat dengan Al Quran seperti minat mereka kepada Penguin Books (penerbit buku terkemuka di Amerika), sebuah syarikat penerbit Al Quran menerbitkan extra 20 000 naskhah Al Quran selepas 11/9.

v USA Today melaporkan, “People want to know, so Koran is Bestseller” dan penjualan Al Quran meningkat sebanyak lima kali ganda.

v Pada Pembukaan Kongres 2001, pertama kali dalam sejarah dimulai dengan bacaan Al Quran setelah tahun2 sebelumnya dimulai dengan bacaan Bible.

Eropah dan Islam

v Terdapat kira-kira 13 juta umat Islam di Eropah Barat dan Islam merupakan agama kedua terbesar selepas Kristian.

v 3.9 juta di Jerman, 3.3 juta di Britain, 7.5 juta di Perancis dan selebihnya di lain-lain negara.

v Para pengkaji Barat menjangkakan Eropah bakal menjadi pusat penyebaran maklumat Islam terpenting 50 tahun akan datang.

v Sejak 20 tahun kebelakangan ini seramai lebih kurang 20 000 saudara baru di England

v The Daily Telegraph menggambarkan rata-rata saudara baru di England terdiri daripada golongan berstatus dalam masyarakat, mereka memeluk Islam selepas pengkajian dan pembacaan, contohnya Joe Ahmad Dobson, anak bekas Menteri Kesihatan, dan anak bekas Pengarah Besar BBC, John Birt.

v Di Denmark, selepas Kristian Protestent yang menjadi agama rasmi, adalah Islam dengan populasi melebihi Kristian Katholik.

v Media Denmark melaporkan peningkatan populasi Muslim ini sebagai,”The Future of Denmark: Every Second Person is a Muslim”.

v Terdapat lebih 300 000 umat Islam di Sweeden, kerajaan telah memperuntukkan dana khas untuk usaha menterjemahkan Al Quran ke dalam Bahasa Sweeden, membina masjid, dan membantu sekolah-sekolah yang menyediakan Pendidikan Islam.

v Majalah terkenal Jerman, Der Spiegel mengeluarkan keluaran khas tentang Islam dan Nabi Muhammad sebanyak 20 mukasurat. Isinya menafikan hubungan Islam dengan terorisme dan keganasan.

v Terdapat sejuta orang Muslim di Itali, dan 5000 adalah saudara baru

v Mario Scialoja dan Torquato Cardilli adalah dua orang Duta Itali yang memeluk Islam setelah bertugas di Arab Saudi.

Macamana? Apa perasaan anda? Ada perubahan? Ada lagi ke rasa malu nak mengaku sebagai orang Islam?

Kat atas ni sengaja ditonjolkan fakta-fakta kat Amerika dan Eropah, bukannya kat Arab atau negara-negara Islam yang lain. Sebabnya, dua tempat ni lah biasanya orang kita suka tiru trend mereka bukan?

Kalaulah direnungkan fakta-fakta kat atas, manusia sekarang ni dah berbondong-bondong kembali kepada Tuhan dan agama. Manusia dah boring dengan penindasan sistem ekonomi kapitalis, sistem sosialis yang zalim, dan sistem-sistem buatan manusia lainnya.

Trend sekarang bukan bukan lagi trend keluar agama, jadi atheis. Itu trend ketinggalan zaman. Sekarang zaman millineum, bukan zaman Komunis dan Sosialis (idelogi Karl Marx yang runtuh pada 1980-an) ataupun angan-angan Hippies (tiada negara, tiada agama, hiburan, seks dan dadah) tahun 60-70-an.

Kalau nak ibaratkan, agama Islam ni macam air bah. Kalau sekat kat sini, air bah tu tetap akan mengalir kat tempat lain. Kalau kat negara umat Islam sendiri, Islam tak nak diamalkan, Allah akan gantikan dengan umat-umat dari negara lain yang lebih baik.

Buktinya, tatkala umat Islam kat Malaysia ni membanjiri konsert-konsert dan pusat hiburan, kelas-kelas anjuran Persatuan Islam di universiti Harvard dan lain-lain kat Amerika dan Eropah dibanjiri oleh perindu-perindu kebenaran.

Tatkala remaja Islam sanggup menghabiskan duit ringgit membeli majalah hiburan dan komik, di Barat pula Al Quran menjadi Bestseller, dibaca terjemahannya, dikaji, serta dibincangkan.

Saat media massa Malaysia berebut-rebut siaran menyiarkan realiti tv hiburan, saluran terkenal barat menerbitkan dokumentari berbelanja besar seperti Islam: Empire of Faith dan Inside Mecca (National Geographic), shows tentang Islam serta siaran langsung solat Jumaat seperti di Itali.

Pada masa anak-anak gadis kita sanggup mendedahkan tubuh badan untuk tontonan umum (U), muslimah di Perancis sanggup turun ke jalan-jalan berdemonstrasi membantah pengharaman hijab ke atas pelajar-pelajar sekolah demi mempertahankan kesucian maruah.

”Hai orang-orang yang beriman, barang siapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan mereka pun mencintai-Nya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad di jalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah kurnia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.” (Al Maidah 5:54)

Lepas ni bila sebut je;

Islam. The World’s Fastest Growing Religion. Agama yang hanya mengambil masa 2 tahun untuk dianuti oleh 34 000 warga Amerika (purata 57 orang memeluk Islam setiap hari). Agama yang paling banyak dikaji, diselidik, difahami dan dibincangkan masa kini.

Muslim. 1.5 bilion manusia berbagai keturunan, warna kulit, berbeza status sosial, pekerjaan, dari buruh, kerani, pekebun, jurutera, guru, doktor pakar dan siapa saja berdiri berdampingan dalam satu barisan, di belakang seorang imam, ruku’ dan sujud kepada Tuhan Yang Satu.

Al Quran. Kitab suci yang menjadi bestseller di Amerika. Kitab suci yang paling banyak dibaca umat manusia sepanjang sejarah (menurut Charles Francis Potter), lebih dimuliakan berbanding kitab suci yang lain (Father J.Shillidy dalam The Lord Jesus in the Koran) dan tiada buku atau kitab yang dihafaz dan dibaca setiap saat oleh jutaan manusia sepertinya.

Masjid. Tempat mengalunkan azan, seruan keagamaan yang tidak pernah berhenti dikumandangkan di segenap pelusuk dunia, setiap saat, dan setiap kali itu juga lebih 1 bilion manusia menyambut seruannya. Rumah ibadat yang paling ramai dikunjungi setiap hari berbanding gereja, kuil dan sinagog.

Maha suci Allah yang berfirman dalam Al Quran;

”Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan, Dan engkau melihat manusia masuk dalam agama Allah beramai-ramai, Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat.” (An Nasr 110:1-3)

Baytul Fareed

Selesai tatkala azan Asar dari Masjid Zakaria dikumandangkan

0 comments: