Thursday, July 31, 2008

Hakikat Diri Sendiri


Tiga Pertanyaan

Dalam sebuah bukunya, Hamka menulis satu kisah tentang seorang mahasiswa di Toronto yang lulus dengan cermerlang. Ketika konvokesyen, di hadapan para hadirin ijazah yang diterimanya terus dikoyak seraya berkata, “Mengapa saya koyak ijazah ini? Kerana saya malu.Ya, saya mampu menjawab segala soalan dari para penguji dengan mudah sehingga mendapatkan hasil yang memuaskan. Tetapi saya sangat malu kerana tidak mampu menjawab pertanyaan dari lubuk hati saya, padahal cuma tiga pertanyaan;

Pertama, saya ini berasal dari mana?

Kedua, saya ini akan menuju ke mana?

Ketiga, saya ini harus bagaimana?

Tiga pertanyaan inilah yang hingga saat ini belum mampu saya jawab!”

Mengasah Fitrah Keimanan

Dalam prosses penciptaan manusia, ketika di alam roh, saat dikeluarkan dari tulang sulbi, Allah SWT telah mengambil kesaksian iman kita. Dan semua manusia bersedia menerima kontrak penjanjian agung itu sepertimana yang termaktub dalam firman-Nya;

“Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): "Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi". (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya kami (bani Adam) adalah orang-orang yang lengah terhadap ini (keesaan Tuhan)" (Al A’raf 7:172)

Oleh yang demikian, setiap manusia yang lahir di dunia ini tidak mungkin dapat mengelak atau menolak terhadap isi perjanjian ini. Ini bererti setiap manusia pada hakikat fitrahnya adalah beriman kepada Allah SWT.

Potensi Buat Bekalan Hidup

Setelah dibangkitkan ke dunia, sesuai sebagai makhluk yang diciptakan dengan sebaik-baik kejadian manusia dibekali dengan potensi-potensi yang hebat.

“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya.” (At Tin 95:4 )

Pertamanya, Allah SWT mengurniakan kita hati yang menerbitkan keazaman dan kemahuan diri. Dengan hati manusia menemui kepuasan diri apabila dia dapat melakukan apa yang diyakininya benar dan tepat. Ini kerana hati ibarat raja yang memerintah dan mengawalselia aktiviti seluruh jasadnya.

“...ketahuilah bahawa di dalam jasad terdapat segumpal daging, jika ia baik maka baiklah seluruh jasad itu, dan jika ia rosak maka rosaklah pula seluruh jasad. Katahuilah, bahawa itulah hati.” (HR Bukhari dan Muslim)

Dan juga dengan hati ini manusia diberi kebebasan untuk memilih.

“...Dan katakanlah: "Kebenaran itu datangnya dari Tuhanmu; maka barangsiapa yang ingin (beriman) hendaklah ia beriman, dan barang siapa yang ingin (kafir) biarlah ia kafir". (Al Kahfi 18:29)

Yang kedua adalah akal fikiran. Dengan akal fikiran, manusia mampu memikirkan Keagungan dan Kebesaran ciptaan Allah SWT. Manusia boleh menuntut ilmu pengetahuan dan menggunakannya dalam kehidupan seharian dan memakmurkan alam ini.

“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka.” (Ali Imran 3:190-191)

Potensi ketiga adalah jasad yang serba lengkap dan sempurna kejadiannya. Manusia dilengkapi tangan, kaki, panca indera dan sebagainya, tidak lain tidak bukan adalah bagi memudahkannya dalam kehidupan seperti mencari rezeki dan untuk bekerja.

“Dia-lah yang menjadikan bumi bagi kamu: mudah digunakan, maka berjalanlah di merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah; dan (ingatlah), kepada Allah jualah (tempat kembali kamu sesudah) dibangkitkan hidup semula; (maka hargailah nikmatNya dan takutilah kemurkaanNya).” (Al Mulk 67:15)

”Dan katakanlah: "Bekerjalah kamu, maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang mukmin akan melihat pekerjaanmu itu, dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui akan yang gaib dan yang nyata, lalu diberitakan-Nya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan". (At Taubah 9:105)

Misi yang Menanti

Sesungguhnya Allah SWT tidak menciptakan manusia tanpa tujuan yang jelas. Dengan segala kelebihan dan potensi yang ada, manusia sebenarnya diutus ke muka bumi dengan membawa misi yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Menurut Al Quran terdapat dua misi utama manusia diciptakan;

1) Ibadah:

”Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka beribadah kepada-Ku.” (Al Dzariyat 51:56)

Untuk menunjukkan syukur di atas segala kurniaan dan nikmat yang diberikan, sudah semestinyalah manusia menyembah dan beribadah kepada Allah seperti yang telah diperintahkan-Nya.

Di samping itu, menjalani ibadah yang diamanahkan dapat membuat kita mendapat kedudukan mulia di sisi-Nya. Dengan ibadah kita menjadi kuat dan dapat mengakkan keadilan dan kedamaian dunia ini.

Allah Azza wa Jalla berfirman dalam sebuah hadis qudsi;

”Wahai anak Adam, luangkanlah waktu untuk beribadah kepada-Ku, Aku akan memenuhi hatimu dengan kekayaan dan Aku akan menutup kemelaratanmu. Dan apabila kamu tidak melakukannya maka Aku akan mengisi hatimu dengan kesibukan dan Aku tidak akan menutupi kemelaratanmu.” (HR Imam Ahmad)

2) Khalifah:

“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat, "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi…" (Al Baqarah 2:30)

Tugas utama khalifah adalah memastikan bumi ini keseluruhan penduduknya beribadah kepada Allah SWT (support tugas yang pertama). Sebagai khalifah, manusia perlu berusaha memakmur dan mentadbir alam ini seperti mana yang dikehendaki oleh Pencipta-nya.

Jika terdapat manusia yang enggan beribadah kepada Allah SWT yakni kufur, manusia sebagai khalifah mestilah menjalankan usaha untuk menyebarkan agama Allah dan menyedarkan mereka kewajipan beribadah secara berhikmah dan peringatan yang baik. Dan usaha menyedarkan manusia untuk kembali beribadah kepada Allah SWT dan mentadbir alam dengan peraturan-Nya inilah dinamakan Dakwah.

Realiti Hari Ini

Hari ini, umat Islam rata-ratanya mungkin masih ingat akan tugas pertama iaitu beribadah, walaupun kefahaman mereka tentang ibadah masih lagi sempit kerana terbatas dengan solat, puasa, zakat dan haji semata-mata.

Tetapi, tugas berdakwah dan mengajak manusia agar kembali menjadikan Allah sebagai satu-satunya Zat Yang Disembah dan layak ditaati menjadi kurang popular. Sedangkan kedua-dua misi tersebut dengan jelas diperintahkan dalam kitab suci Al Quran dan Sunnah Rasulullah SAW.

"Dan hendaklah ada di antara kalian segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegab dari yang mungkar; merekalah orang-orang yang beruntung." (Ali Imran 4: 104)

“Barangsiapa di kalangan kamu melihat suatu kemungkaran, maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya. Sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan lidahnya. Sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan hatinya. Yang sedemikian itu adalah selemah-lemah iman.” (HR Muslim)

Kita melihatkan masyarakat hari ini hanya memandang rakan mereka melakukan kemaksiatan atau meninggalkan solat tanpa ada usaha menegur apatah lagi menghalang. Masyarakat yang begitu amat membimbangkan akan mendapat kemurkaan Allah Taala dan kemusnahan sebagaimana telah dialami umat terdahulu.

“Belumkah datang kepada mereka berita penting tentang orang-orang yang sebelum mereka, (iaitu) kaum Nuh, 'Ad, Tsamud, kaum Ibrahim, penduduk Madyan, dan (penduduk) negeri-negeri yang telah musnah? Telah datang kepada mereka rasul-rasul dengan membawa keterangan yang nyata; maka Allah tidaklah sekali-kali menganiaya mereka, akan tetapi merekalah yang menganiaya diri mereka sendiri.” (At Taubah 9: 70)

Oleh itu, demi menjadi umat yang dijauhi dari kemurkaan Allah dan dijanjikan keselamatan dari azab-Nya sudah sepatutnya kita menjadi orang-orang yang mempelopori gerakan dakwah. Kita berdakwah dan beramar makruf nahi munkar supaya kita dianugerahkan pangkat tertinggi iaitu khairu ummah, umat yang terbaik.

“Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah...” (Ali Imran 3:110)


Baytul Fareed

3:59 pm

0 comments: