Friday, September 12, 2008

Mari Berkenalan dengan MALWARE!

Pengalaman berusan dengan Encik Adware.Agent.BN baru-baru ini telah memberi pengalaman berharga kepada saya dalam mengenali ancaman-ancaman terhadap komputer di dunia maya (internet). Sebenarnya, dalam banyak-banyak kebaikan yang ada dalam penggunaan internet, tanpa kita sedari terdapat banyak ancaman luar yang sangat berbahaya.

Jadi, dalam posting kali ini, saya akan cuba membawa anda berkenalan dengan mereka...

Malware (malicious software - perisian perosak) merupakan istilah yang digunakan untuk merujuk sebarang perisian yang mampu mendatangkan kesan buruk terhadap komputer tanpa disedari pemiliknya, atau paling kurang boleh mengganggu privacy anda.

Di bawah disenaraikan antara AHLI-AHLI dalam persekutuan ini:-

1. Adware:
Perisian tersembunyi yang didatangkan bersama-sama Program yang anda muat turun daripada internet. Umumnya program tersebut mengkehendakkan anda menerima iklan daripadanya.

2. Browser Helper Object (BHO):
BHO merupakan pengintip yang menyamar sebagai link toolbar di browser anda. Tugasnya adalah untuk memata-matai kegiatan internet anda di samping browser anda (Mozilla Firefox/Internet Explorer) akan ditambah toolbar baru.

3. Browser Hijackers:
Menyeludup masuk ke dalam browser anda dan meng'link'kan website tertentu. Walaupun anda telah menaip nama website yang anda kehendaki, namun ia tetap akan memaksa anda ke website yang diarahkannya.

4. Dialers:
Memasukkan fungsi automatik ke dalam sambungan internet, malah secara diam-diam mampu aktif sendiri. Kesannya, tiba-tiba bil telefon anda melambaung tinggi!

5. Homepage Hijacking:
Ini adalah yang paling banyak dihasilkan oleh pembuat malware. Ia akan mengantikan alamat homepage pada default browser dan anda tidak dapat menukar kembali walau setelah anda reset.

6. Keylogger:
Program yang masuk dan mencatatkan semua yang anda taip. Kemudian, mengahantar maklumat tersebut kepada pembuatnya.

7. Search Hijacker:
Ia berperanan sebagai search engin di browser. Apabila anda salah menulis alamat, ia akan memaparkan banyak pop-ups dan iklan-iklan yang tidak keruan.

8. Surveillance Software:
Salah satu program yang berbahaya. Kerana mencatat kegiatan pada sebuah computer termasuk data penting, password dan lainnya. Program ini sangat pintar , dan hanya mengirim data setelah anda selesai melakukan aktiviti.

9. Thiefware:
Berfungsi untuk mengarahkan pengunjung website dan mengarahkan ke website lain yang mereka kehendaki. Cara ini tidak illegal tetapi agak kasar!

10. Trojan Horse:
Adalah program dikategorikan sebagai virus. Fungsinya untuk mengawal (control) computer yang terjangkiti.

Begitulah secara umumnya beberapa info tentang malware. Di kesempatan yang lain insyaallah kita akan bercerita lebih terperinci tentang adware, spyware, trojans dan worms kerana mereka berada dalam kategori yang tersendiri.

Wallahu a'lam..
Baytul Fareed
Selesai pada 5:16 pm

0 comments: